Hvorfor velge en grafisk designer
Du får bare en sjanse til å gi et godt førsteinntrykk
Hva er det første en kunde ser av din bedrift?
Er det en annonse, visittkortet, brosjyre eller kanskje de har funnet deg på internett?
Du får bare en sjanse til å gi et godt førsteinntrykk. Det er derfor rart at så mange bedrifter ikke bryr seg om å ha en pen, enkel og informativ hjemmeside.
På noen få sekunder skal du få en kunde til å velge deg fremfor en konkurrent, en grafisk designer kan hjelpe deg å lage noe som fungerer.
Hvordan oppfatter kunden deg?
Tenk som din kunde, hva får deg til å velge en leverandør når du selv er på jakt etter noen du trenger.
Førsteinntrykket bør være en god beskrivelse av hva du selger og hvem du/dere er. Ofte ser du en hjemmelaget brosjyre, en flyer eller en presentasjon uten en gjennomtenkt profil, som kanskje er laget av en datter til en venn av en i firmaet, som ble anbefalt fordi hun synes det er så moro å «designe» litt på hobbybasis, e.l.
Om du er som meg, vil en slik presentasjon få deg til å tvile litt. Spesielt også hvis bedriftens hjemmelagde logo er designet av en fetter med et gratisprogram på nettet.
Hvis dette er standarden du setter for ditt firma, hva er da kvaliteten på det du vil levere til meg?
Jeg vet at det finnes private folk som kan lage en logo som kan fungere, og at dette kanskje er satt litt på spissen. Men førsteinntrykket man får av en bedrift vil alltid ha en overføringsverdi til dine tjenester eller varer.
Jeg kan nevne noen gode grunner til å velge en grafisk designer, som kanskje overbeviser deg.
Være unik: Du ønsker å være unik i forhold til dine konkurrenter. En grafisk designer kan hjelpe deg med å lage markedsmateriell som er unikt for din bedrift, folk vil huske det unike og vil derfor velge deg først.
Profesjonelt uttrykk: En grafisk designer vil alltid ha en plan for designet, dine tanker blir visualisert på best mulig måte.
Stress og mas: Som oftest blir det å produsere eget markedsmateriell forskjøvet til siste liten, det er alltid noe som er viktigere. En grafisk designer sikrer at du får markedsmateriell i god tid som igjen hjelper deg med salgsjobben. Glem heller ikke hjemmesiden, det er den salgskanalen som alltid er på jobb for deg uavhengig av helligdager, ferier, o.s.v.
Tid er penger: Du kan bruke tid på og lære deg diverse programmer, men er dette lønnsomt? En grafisk designer har kompetanse og interesse, i tillegg vil en grafisk designer skape et proffere resultat på halvparten av tiden du bruker.
Kompetanse blemma: Hvis du selv velger å lage noe som du skal sende til trykk, når trykksakene kommer tilbake fra produksjonen kommer sjokket som du ikke kunne forutse. Plakatene du bestilte ser plutselig helt annerledes ut, bildene du brukte har for lav oppløsning så de ser veldig kornete ut, deler av teksten er blitt borte og skrifttypen du valgte er byttet ut med vanlig "Times" font. Har du tid til å rette opp før deadline? Vet du hva du må gjøre for å rette opp? Nye filer må sendes til trykk og det blir dobbel kostnad. En grafisk designer kan lage trykkfiler som blir korrekt første gang, og du rekker alt innenfor deadline.
En grafisk designer har både kompetanse og kreativitet til at du blir fornøyd med alle prosjekter du ønsker å få hjelpe med. Du har kanskje selv et øye for design, men design for å selge er litt annerledes og det skal appellere mer til kunden en til deg som selger. Man blir noen ganger blind for eget design og glemmer det som er viktig og for å overbevise evt. nye kunder til å velge dine produkter eller tjenester.
Mange av mine kunder var flaue over det markedsmaterialet de brukte, noen kviet seg også for å sende potensielle kunder til hjemmesiden fordi den var så dårlig. Sliter du med det samme?
Alt markedsmateriell bør være det beste, du skal være stolt å dele dette ut og samtidig lette salgsarbeidet.
En god grafisk profil er ikke bare fjas. Har du et godt design, samt ren og ryddig profil sier det noe om deg og din bedrift. Din grafiske profil er det første dine kunder møter – tar du lett på førsteinntrykket kan det godt være kunden snur i døra.
Ønsker du hjelp?
Jeg har lang erfaring med grafisk design både av hjemmesider, visittkort, brosjyrer, presentasjoner og markedsmateriell. Jeg kan hjelpe deg, komme med råd til hvordan din visjon og tjenester/produkt kan bli tydeligere.
Klikk her for å ta kontakt