Hvordan få de beste kundene, tips til små grafiske byråer

Mine beste tips til deg som driver med grafiske tjenester
Mange grafiske byråer sliter kanskje med å komme i gang.
Med lite penger å bruke på annonsering er det ikke lett å bli oppdaget i et marked hvor mange tilbyr de samme tjenestene.
Det gjelder å skille seg ut på det du tilbyr.
Gi kunden det lille ekstra og få de beste kundene
Skal kunden gidde å bruke pengene sine på deg er det like greit å overbevise med en gang. Lag unike realistiske eksempler/mockups/presentasjon så kunden ser hva han får hvis han velger deg. (evt. det de mangler og får lyst på å bestille) Fordelen for deg er at du kan bruke de samme mockupsene, når du «skryter» av jobben i sosiale medier. Tiden du bruker på å lage gode mockups, er ikke noe du kan ta mye betalt for. Dette blir ditt butikkvindu for kunden og ingen betaler for å se. Når du samtidig bruker mockupsen i sosiale medier, blir jo dette egen reklame og de gir nye kunder en titt i ditt «butikkvindu» En annen fordel er at bedrifter i samme bransje, ofte får med seg at du har gjort en bra jobb og de begynner å tenke og vurdere om de også burde gjøre noe eller få noe nytt.
{gallery crop=1 maxcount=3 alignment=left width=202 height=100}mockups{/gallery}
Overbevis kunden med en gang, legg jobb i unike realistiske mockups. Dette får kunden til å få lyst på noe de mangler.
Jeg må nesten trekke frem håndverkere som de beste kundene, og når du gjør en god jobb for dem, går det ikke lange tiden før andre håndverkere tar kontakt. Håndverkere er også ekstremt flinke på å anbefale deg videre. De gir deg på en måte ekte «likes» eller «delinger»
Spre skryt i sosiale medier og få flere kunder
De fleste gangene jeg legger ut på sosiale medier at jeg har laget en ny hjemmeside, logo, bildekor eller kanskje noen nye visittkort til en kunde. Da er det alltid noen som ser det og får det med seg. Tag kunden d.v.s. tag kundens fb side når du legger ut en post om jobben du vil «skryte» av. Legg ut varierte poster på sosiale medier, ikke bare de store fete jobbene. Du kan like godt få en ny kunde hvis du skryter av visittkort du laget til en lokal skomaker, som om du skryter av større jobber.
Ikke legg deg for lavt i pris
De første årene jeg holdt på, gjorde jeg jobber alt for billig, det var en grei måte å få et ben innenfor, men ikke veldig lønnsomt. Se hva andre tar for jobber og legg deg enten på samme pris eller kanskje 500,- billigere. For å få de første kundene, må du kanskje legge deg enda lavere. Du må altså jobben noen timer gratis i starten. Men ligger du alltid for lavt i pris, blir du til slutt mest opptatt å få penger inn, lysten på i gi det lille ekstra bli vanskelig.