Skip to main content

Hva er drivkraften til å starte for seg selv?

Gode tilbakemeldinger fra kunder er en god drivkraft

Å drive for seg selv er ikke drivkraften til hvorfor jeg driver for meg selv, men det er en kombinasjon av å drive med det jeg elsker og å få gode tilbakemeldinger fra kunder.

Mange er misunnelig når man sier at man driver for seg selv, og de tenker på alle fordelene man har ved å være sin egen sjef. Men jeg tror ikke det å drive for seg selv er for alle. Hvis drivkraften er å kunne ta seg langhelg og begynne seint, så er ikke det en god kombo når du driver for deg selv.

Akkurat denne blogg posten begynte jeg å skrive kl 00:51, når alle i huset hadde lagt seg.
Sånn er det ofte at man må gjøre ting på kvelden/natten, hvis man i tillegg skal kunne ha et vanlig A4 liv når alle andre er hjemme. Som selvstendig har du ikke en egen markedsavdeling eller noen selgere som skaffer deg oppdrag.
Du er nødt til å fikse alt selv, og da må du noen ganger bruker alle døgnets timer for å få det til å gå rundt.

Det er en fordel å være strukturert

Det er ingen som passer på deg, det er din oppgave å sørge for at du får lønn og at du klarer og betale utgifter.

En rolig dag på jobben hører med til sjeldenhetene, men selvfølgelig er det jo enklere å kunne jobb litt seint en dag, slik at du kan ta en tidlig fredag. Jeg trenger ikke å spørre noen om å ta fri, men jeg er jo nødt til å opparbeide meg tid til å ta fri. Som nevnt, det er ikke derfor jeg startet for meg selv en gang i tiden.

Det høres kanskje ut som en klisje, men som mange andre jobber jeg på en måte med hobbyen min.
Selv om jeg jobber med hobbyen min, betyr ikke det at det ikke er masse jobb. Fordelen er at jeg som oftest jobber med det jeg vil, og da blir det jo enklere å stå på litt ekstra når det trengs. De første årene, ble det kanskje litt for mye jobbing noen ganger. Jeg kunne mange ganger sitte til langt på natt for å bli ferdig med noe jeg hadde lovet.

Med erfaring så kommer også selvtilliten til å tørre å gi beskjed til kunden om at det går en dag eller to ekstra før jeg kan hjelpe deg. Når du tørr å gi beskjed, blir også hverdagen enklere å strukturere. Når kunden kommer til deg, så har han jo allerede bestemt seg for at du skal gjøre jobben, at kunden da får et tidsperspektivet på oppgaven går som regel greit. Så for å få en bedre hverdag og færre sene kvelder med jobbing. Vær strukturert med oppgavene du tar på deg. Hvis det kommer en forespørsel på en torsdag som snur resten av uken på hodet, da er det bedre enten å forskyve oppgaven til uken etter, eller sjekke om noen av de andre oppgavene kan forskyves. Da får du også tid til å gjøre ferdig noe annet som haster mer og du får en mer strukturert hverdag.

Pause = Positivt for hodet og arbeidslysten

Selv om man driver for seg selv, så trenger hodet og kroppen din like mye pause som om du hdde vært ansatt et sted.
For å være kreativ og effektiv, må man ta pauser.

Jeg har flere ganger opplevd at jeg har har hatt hodet fullt av tanker om det som skal fikses den dagen, men så har det også kommet et par forespørsel på mail. Hva gjør man da? Mitt beste triks da er å ta en pause. Jeg har en hund som elsker når han får en uventet gåtur midt i arbeidsdagen. Fordelen er at på den turen har jeg fått litt klarhet i tankene. Som regel pleier jeg å høre på en podcast eller lignende når jeg går på tur. Det er helt merkelig hvor enkelt arbeidet går etter at jeg er ferdig med turen. Den oppgaven jeg satt med før jeg gikk på tur, løser jeg plutselig på 5 minutter. Så er det bare å gå i gang med neste arbeidsoppgave eller svare på de nye forespørslene som var kommet i innboksen.
Det er mye enklere å gi beskjed til en kunde at han må vente til neste uke etter en gåtur enn uten.
Men etter en pause så tenker hodet klarere og det er letter å være positiv når du svarer kunden.

Tilbakemeldinger fra kunder er en drivkraft

Det som gir meg mest drivkraft er nok positive tilbakemeldinger fra kunder.
Små kommentarer som: "Oi, det gikk raskt", "Såpass, jeg trodde du trengte litt lenger tid", "Tusen takk for rask og hyggelig handel", o.s.v. Eller når du faktisk får e-post fra kunder, som takker for hjelpen gjennom flere år, eller kunder som uoppfordret gir deg en omtale et sted i sosiale medier e.l.

Drivkraften min til å skrive dette innlegget fikk jeg når denne mailen poppet inn i innboksen:

Hyggelig e-post tilbakemleding fra kunde

Når denne mailen dukket opp i helgen, ble jeg helt varm i hjertet. Så hyggelig at en kunde gjennom flere år velger å skrive noen sånt som dette.

Jeg har ikke gjort noe spesielt føler jeg selv for å få en slik tilbakemelding, selv om mitt motto er å hjelpe de fleste kundene med det meste. Jeg vil jo innerst inne at alle kunder skal spørre meg først, fordi som regel kan jeg jo hjelpe de med det meste. Nå tar jeg en pause og fortsetter dette blogg innlegget i morgen, nå er klokken 01:46.

- Det er en ny dag og jeg får bruke litt tid til å fortsette på dette innlegget om hva som er min drivkraft, klokken er nå 14:27

Det å skape noe som kunder trenger er også en drivkraft

Kort oppsummert er drivkraften å drive eget firma, at jeg har en sterkt ønske å designe eller utvikle noe som kunden har behov for. Et nyoppstartet firma som trenger en logo eller en hjemmeside, så er ønsket mitt å hjelpe dem. Jeg vil at de skal lykkes og selvfølgelig bli fornøyd med det jeg hjalp de med. At kunden er fornøyd og at de gir meg positive tilbakemeldinger er bare et ekstra pluss med å drive for seg selv. Men som sagt den god følelsen jeg får når kunder gir meg positive tilbakemeldinger er nesten som å vinne i lotto.

For å få gode tilbakemeldinger må man levere hver gang, når du leverer hver gang er som oftest kundene flinke til å anbefale deg videre og da får du bare mer å gjøre.
Det er en god spiral, men det er ikke noe latmannsliv. Som nevnt tidligere blir det innimellom noen dager hvor du kanskje føler at du jobber mer en de som er fast ansatt. Men belønningen er altså å kunne hjelpe og få fornøyde kunder, som igjen gir den godfølelsen eller kall det det drivkraften til å fortsette.
At jeg i tillegg jobber med det jeg elsker, er vel også en belønningen.

- Nei, nå får jeg avslutte dette innlegget og fortsette å gjøre kunder fornøyde, klokka er nå 15:14 og om ikke så lenge trenger bikkja en tur også ;)

grundertips