Få flere besøk til din blogg

Hvordan øke trafikken til din hjemmeside?
De fleste leter eller rettere sagt googler før de finner det de skal lese.
Med såkalt inbound markerting* kan du tiltrekke deg nye kunder ved å tilby det de leter etter.
Du skriver altså om det du kan tilby og dette dukker opp i søkemotorer o.l. Da finner kundene deg og kundene slipper å få brysom reklame fra deg.
Med en blogg kan du tiltrekke nye besøk og konvertere disse
Vi snakker selvfølgelig om content markerting** og i utgangspunkt handler dette om å levere verdifull og ikke minst nytting innhold til potensielle kunder. Ved å blogge om dine tjenester, kan du enkelt konvertere.
Skal du lykkes med å tiltrekke nye kunder ved å bruke content markerting, kommer det her noen tips du må tenke på før du begynner å blogge:
- Hvem skriver du for, hvem er dine kunder?
- Hva er dine kunder opptatt av?
- Kjøpssyklus for dine kunder?
Skreddersy deretter ditt innhold basert på din typiske kunde, interesser, behov og utfordringer
Hvis du f.eks. selger firmaturer og opplevelser ønsker du at nye kunder som f.eks. skal på kick-off skal vurdere din bedrift. Hvis du da blogger litt om firmaturer, julebord, kick-off og teambuilding, kan du med høy sannsynlighet tiltrekke potensielle kunder og du vil kunne bygge relasjon med de som leser. Du kan komme med gode tips til firma arrangement og samtidig kan du tilby dine tjenester og produkter. Hvis leseren opplever det du skriver som nyttig og interresant, vil leseren dele artikkelen og du vil få økt trafikk til din hjemmeside. Dette igjen vil skape enda flere potensielle kunder.
Les også: Hvordan få de beste kundene, tips til små grafiske byråer
Hvis du er skeptisk og sier at dette ikke fungerer, så tar du helt feil.
Du sitter nettopp og leser en blogg, som med hensikt har tiltrukket deg for å gi deg gode tips, men også med hensikt at jeg kan hjelpe deg. Enten bare for å gi deg inspirasjon når du leser dette eller selvfølgelig få hjelp til å starte en blogg f.eks.
- Jeg kan hjelpe deg som er nystartet med flere gode tips
- Hvis du blogger inntil 2 ganger pr. mnd, kan dette gi deg ca. 70% flere leads en om du ikke blogger.
- Verdifullt og nyttig innhold, vil hjelpe deg med å bygge relasjoner med gamle og nye kunder.
- Hvis du blogger, kan kunden ha deg i tankene neste gang skal kjøpe dine tjenester eller produkter.
Søkemotoroptimalisering kan du fikse selv
Det er viktig at du tenker søkemotoroptimalsering når du skriver blogg eller bygger en hjemmeside. Når halvparten av alle søk etter produkter og tjenester skjer i en søkemotor, sier det seg selv at dette er viktig.
- Hvilke søkeord bruker dine kunder for å finne dine produkter eller tjenester
- De viktige søkeordene, må brukes i overskrift, lenke, teksten og evt. menypunkt.
For at din hjemmeside skal bli indeksert riktig i en søkemotor, må den tekniske kvaliteten være tilpasset for dette.
Fancy ting som flash eller java-script kan ødelegge for dette. Det hjelper lite med godt innhold hvis søkemotoren ikke klarer å indeksere siden din.
Les også: 52% av alle besøk på nettsider kommer fra enten mobil eller nettbrett
Bruk sosiale medier for det det er verdt
Ved å spre dine blogginnlegg eller annet fra din hjemmeside, kan du få flere besøkende og økt trafikk til hjemmesiden. Godt innhold på det du sprer er selvfølgelig viktig, så det er viktig å gjøre ting riktig fra starten av. Min erfaring tilsier også at markedsføring gjennom sosiale medier, er mye mer lønnsomt. Å bruke f.eks. 500,- på markedsføring på FB, er faktisk billigere og mer effektivt en å bruke 5000,- i en lokalavis, i mitt tilfelle. Det kommer helt ann på hvilke kunder du trenger mest for din bedrift.
Les også: Annonse i avis, er det nødvendig?
E-post markedsføring funker
Siden jeg startet for meg selv, har jeg samlet inn e-post adresser til alle kunder jeg har vært i kontakt med gjennom tiden. I ny og ne sender jeg litt info til disse kundene. I de fleste tilfeller er det snakk om at 10% av disse kundene, trenger hjelp med noe når de får nyhetsbrev fra meg. Jeg bruker også såkalt Call to action*** i selve nyhetsbrevet, som da er linket til innhold på min blogg/hjemmeside. Her kan da kundene lese om ting som fanger deres interresse. Selve innholdet i nyhetsbrevet bør være nyttig og av interrese for dine kunder.
Det er også viktig at du har et enkelt påmeldingsskjema på hjemmesiden for de som vil abonnere på ditt nyhetsbrev. Hvis du ønsker å få nyhetsbrev fra meg, finner du linken litt høyere opp og til høyre, besøker du med mobil, må du scrolle nesten i bunn.
Få en hjemmeside som fungerer
Når du øker trafikken til din hjemmeside, er det viktig at du har tatt dine forhåndsregler først på din blogg eller hjemmeside. De fleste besøkende bruker kun et sekund eller to for å vurdere om din nettside har de de er ute etter.
Her er noen tips:
- Fint design og en løsning som tilpasser for visning på mobil og nettbrett. (over halvparten av alle besøk skjer fra en mobil enhet)
- Logisk navigasjon, gode menypunkter.
- Innhold tilpasset dine kunder, sørg for at kunden rask ser søkeordene for det de leter etter.
- Aktuelle kampanjer på tjenester du tilbyr.
- CTA, bruk av handlingsutløsende lenker er viktig for at kunden skal finne det de ønsker.
Det endelige målet er ikke å bare øke trafikken til din blogg eller hjemmeside, men selvfølgelig at leseren blir din neste kunde. I denne artikkelen har jeg prøvd å gi deg tips til hva som skal til for å øke antall besøkende til ditt nettsted. Jeg har også brukt diverse "les mer: annonser" med lenker med mål for at du skal lese mer av andre tips på tjenester jeg har og kan hjelpe deg med. Hvis du fortsatt sitter å leser, vil jo dette bety at jeg har lykkes litt. Hva fikk deg til å klikke inn å lese dette innlegget? Hvis du lurer på det, trenger du nok hjelp til din blogg eller hjemmeside. Klikk her for å finne kontakt informasjon.
*Inbound marketing er et begrep for markedsføring som går ut på tiltrekke seg nye kunde.
**Content markerting, er å lage innhold som er av interesse for personer som bedriften definerer som potensielle kunder.
***Call to action (CTA), f.eks. "les mer" invitasjoner som får leser til å klikke på for å få mer informasjon. {Merket slik i teksten}